Ćwiczenia

_kcs1818-copyĆwiczenia fizyczne stanowią kluczowy czynnik decydujący o poziomie zadowolenia i stanie zdrowia psa. Psy z natury są zwierzętami bardzo aktywnymi i chętnymi do zabawy. Ich dzicy krewniacy większość część dnia spędzają na polowaniach, a młode zwierzęta opanowują potrzebne umiejętności przez zabawę. A jednak wiele psów domowych musi często spędzać większość dnia w pomieszczeniach czy w ogrodzie. Stają się w rezultacie podatne na tycie i rozleniwione. Brak ruchu doprowadza je do znudzenia, a wiele psów będzie w tym stanie nieszczęśliwych.

W ruchu pomaga psom niezwykle elastyczny kręgosłup, a podczas szybkiego biegu całe ciało zwierzęcia staje się poniekąd przedłużeniem tylnych łap. Kształt ciała u poszczególnych ras zdeterminowany został przez czynniki funkcjonalne, tj. na przykład pracę pod ziemią, w wodzie czy na powierzchni – do każdej z tych czynności niezbędna jest inna budowa ciała.

Wszystkie psy lubią się bawić i poruszać, jednak rodzaj i ilość potrzebnych im ćwiczeń fizycznych jest różna w zależności od wieku, rasy i stanu zdrowia. Zanim kupimy psa, powinniśmy zapoznać się z charakterystyką rasy i optymalnym poziomem ruchu dla wybranej rasy. Jeśli mamy czas zaledwie na jeden krótki spacer w ciągu dnia, powinniśmy wybrać mniej aktywną rasę.

Poza potrzebą ruchu trzeba brać także pod uwagę potrzeby psa wynikające z wieku. Nie należy przetrenowywać zwierząt młodych, gdyż może to przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Ważny jest też rodzaj nawierzchni, na których pies ćwiczy.

I tak na przykład trucht powinien odbywać się tylko na podłożu utwardzonym, natomiast długotrwały szybki bieg na twardym podłożu może już doprowadzić do uszkodzeń przednich łap. Twarda gleba może prowadzić do wykształcenia się silnych, zbitych łap, zaś pies biegający po miękkich łąkach, głębokim piachu, żwirze czy glebie spulchnionej będzie miał łapy bardziej miękkie, z szerszym rozstawem palców.

Jaka jest najlepsza forma treningu?

Najlepszym i najbardziej wszechstronnym rodzajem ruchu jest spacer, który utrzymuje w odpowiedniej formie mięśnie i układ krążenia. Zasadniczo psu należy zapewnić jakąś formę ruchu codziennie, jednak najpierw warto skonsultować się z weterynarzem i dowiedzieć się, czy zwierzak nie ma problemów zdrowotnych, które mogłyby ulec pogorszeniu pod wpływem wysiłku fizycznego. Weterynarz doradzi również, jaki rodzaj ruchu jest bezpieczny dla naszego psa. Psy starsze, z problemami zdrowotnymi czy w słabszej kondycji fizycznej,  powinny zaczynać od 15-minutowego spaceru na smyczy, a następnie można stopniowo wydłużać czas spaceru. Smycz automatyczna to rozwiązanie zapewniające psu dużo swobody w badaniu otoczenia, a jednocześnie w razie potrzeby umożliwiające powstrzymanie psa. Spacer na smyczy zwykle nie wystarcza psom młodym i zdrowym, te bowiem potrzebują swobodnego i intensywnego ruchu w terenie.

Trzeba pamiętać, że jeśli pies jest bardzo aktywny lub wykonuje zadania wymagające większego wydatku energetycznego, trzeba podawać mu karmę zawierającą łatwo przyswajalne węglowodany, np. karmy z asortymentu karm suchych VitalBite.

Również bieganie to dobry sposób treningu dla psów zdrowych i silnych. Na przebieżki lepiej nie zabierać psów bardzo młodych, w wieku poniżej sześciu miesięcy. Trzeba też unikać biegania w upalne dni.

Zabawa to jeden z najlepszych sposobów na zapewnienie psu aktywności fizycznej i jednocześnie ćwiczenie jego inteligencji. Dzięki zabawie pies uczy się, że właściciel jest szefem w przyjemny sposób. Znakomitą zabawą z psem jest np. rzucanie mu piłek, frisbee czy patyków.

Trening przez zabawę przyczynia się także do rozwoju i wzmocnienia mięśni, jest korzystny dla serca, układu krążenia i metabolizmu. Dodatkowo wszystkie te efekty mają również korzystny wpływ na charakter zwierzęcia, gdyż pies dzięki temu czuje się bezpieczniejszy, pewniejszy, silniejszy i odważniejszy.